Tiszaugi kalandozásaim

ponty-es-amur Tiszaugi horgászataimat szeretném veletek megosztani. Mivel ahogy látom a legtöbben a ponty horgászatott részesítitek előnyben, így erről szeretnék írni nektek.

Még kis srácként nagy élmény volt számomra számolatlanul fogni a törpeharcsákat, majd pár év elteltével, egy spicc bottal több halat fogni, mint édesapám ám az utóbbi 6-8 évben rátértem a nádi pontyozásra.

Sokáig horgászbarátom mellett egy bottal horgásztam az Ő helyén, Tőle nagyon sokat tanulok még a mai napig is. Emlékszem első élményem az volt mikor egy bevágás után az amur kiugrott a vízből, sajnos esélyem se volt hogy megfogjam. Későbbiekben sikerült 1-2 pontyot megfognom, sőt egy szebb amurt is sikerült szákba terelnem. Az elmúlt pár évben kicsit önállóbb lettem, saját helyet kerestem és kezdtem el etetni, illetve a partról az éjszakai horgászatba is beletanultam.

Etetésemet tavasszal sásba szoktam kialakítani, oda hamarabb kiáll a ponty és a kárász, és nagyobb is az esélyünk megfogni finomabb felszereléssel is. Később nyáron a nádfalban illetve hínár mezőkben keresem a halat. Tavaly csodálatos 5 napot töltöttem a vízen barátommal. busa-az-etett-helyrol Nagyon szép halakat fogtunk, ez volt talán a legsikeresebb horgászatom, amit az etet helyemről kivarázsolt 13 kilós busa koronázott meg. Hogy mit keresett ott azt nem tudom? Idén is várom, hogy vajon ki jönnek-e az etetésre. Rengeteg volt kinn a nád mellett, pikkelyt is sikerült fognom, de ezután jött az  imént említett hatalmas busa.

Általában évente beleakadok az általam csak „vízi tehénnek” nevezett halakba – az amurokra gondolok – amik ellen esélyem sincs. Volt olyan eset is amikor a sásba követtem a halam, hallottam és láttam is ahogy dönti a sást, de sajnos a halat nem sikerült megpillantanom és ráadásul szakította a szerelésem.

2011-es-teritek Idén első ilyen több napos horgászatom május 30.-tól június 3-áig tartott. Telepítés után mentem ki, mivel a hely gazdája ahova járok már a partról is fogta a pontyokat, bár nem nagyokat. Etetni 2 helyet etettünk a partról 20-25 méterre található karónkat, illetve a nád falat egy hínár folttal. Etetésünk főtt illetve áztatott takarmánykukoricából állt, amibe néha csemegekukorica is került. Első napon sikerült rögtön csalihalazás mellett egy pontyot fognom a karós etetésről. Később nagy széllel, jéggel jött a vihar, így aznapra a horgászatomnak lőttek is. Inkább a rablóhalat próbáltunk fogni éjszaka. Volt egy kapásunk, de a bodorka túl nagy volt, a harcsának, vagy a rabló lehetett kicsi, így nem lett meg. Az etetőkarónál fűzött kukoricával szoktunk próbálkozni, de semmi mozdításunk nem volt 2 éjszakán keresztül.

A nádi etetésen 2 napon keresztül nem volt még mozdításunk sem, de szerdán délelőtt megindult a hal, nem kezdtek el enni örült tempóban viszont, láttam őket, ahogy mozognak a hínárban, verik a nádat, ugrálnak, fürdenek. Már ez nagyszerű élmény volt. Végül sikerült fognom egy szebb 2.20kg-s pontyot szép küzdelem után, 2 szem pálinkás kukoricára éhezett meg. Később a karós etetésen is sikerül fűzött kukoricával 2 kisebb 2 kiló körüli pontyot fognom. 3 szem kukoricát fűzök fel ilyenkor, 2 után egy szivacs lebegés céljából, illetve egy záró szem kukorica, ezt ki kell súlyozni, hogy ne emelje fel a horgot csak a csalit a fenékről. Általában fonott előkével szoktuk ez csinálni, de most a monofilos megoldás vált be. Még csütörtökön a nádfalban megint sikerült fognom egy pontyot, ami 1.80-as volt. Majd egy gyönyörű kapás után jött egy tépés, azóta is amurra gyanakodom.

2010 Gyorsan eltelt napok után júniusban egy napos horgászatra még visszalátogattam. Mivel  jött velem édesapám így a partról Ő horgászta meg a karós etetést, én mentem a nádfalhoz. Délelőtt pár kárászt sikerült fognom, illetve megint láttam amurmozgást, a nádat rágták, el is merültem bennük, de tehettem, mert nem volt kapásom. A partra visszatértem, figyeltem a botokat, illetve pihengettem, mivel nem nagyon jött a hal. Ezért délután 4-5 között újból elindultam, most a sás felé vettem az irányt. Egy elhagyatott stégnél található kis foltot próbáltam volna meghorgászni, de ahogy oda siklottam a csónakkal, láttam a szomszéd stégen dolgoznak, így hát marad a régi bevált helyem. Odaértem, beélesítettem a 2 botot, majd beetettem és figyeltem a helyet. Láttam, hogy van mozgás. Mivel hétvége volt, ezért nagyon sokan voltak kint, sok csónakos is volt a vízen. Éppen egy vízi-biciklis társaság ment el a csónakom mögött 10-12 méterrel, mikor azt látom hogy a nádhoz közeli botomon az úszó feltolódik, és úgy felfeküdve elindul.  Vártam egy pillanatot majd bevágtam. A hal rögtön indult keresztbe a hínárcsomók közzé, majd megfordulva a bedőlt nád alá. Én tartottam a botot keményen a beszorított fékem pedig adagolta a zsinórt, mire ráfogtam az orsóra, hogy megpróbáljam visszafordítani, de nem sikerült, így a leszúró karóhoz léptem. Abban a pillanatban kipattant a horog a szájából. Az ütköző és a cseppollóm lecsúszott a horoghoz, talán ez lehetett a gond. Gyorsan bedobtam helyette egy fenekezőt, de nem az előző helyre, hanem találomra. A másik szerelés újra kötéséhez kezdtem, amikor csörgött a telefon, apum hívott, hogy menjünk, mert nincs semmi kapás. Ahogy beszéltem vele a fenekezőt kispannolta valami, le a „telot” és be vágtam neki – persze hogy a leggyengébb pergető botom kapta el, rajta 0.25-ös damillal – a bot karikába hajlott, mivel a hal indult volna a hínárba. De nem engedtem, erőltettem végül 12-15 perces horgászat után sikerült egy 2.30kg-s pontyot fognom.

Néhány szót a szerelésemről. 2 részes pergető botokat használok, nádba egyszerű túlsúlyozott úszós felszereléssel, van egy 40-80gr és egy 50-100gr-mos 3 méteres botom. Illetve mindig van nálam egy tartalék bot, amivel ugye fogtam az utolsó pontyot, vagy fenekező, vagy úszós felszereléssel szerelve. Általában 6-os horgot használok 2 szem pálinkás kukoricával, erős vastaghúsú horog az amurok miatt, rengeteg horgomat törték már el. A damil 0.30-as a legtöbb esetben, de sokszor kevés.

Következő hosszabb horgászatomat július első hetére tervezem. Remélem több sikerrel, szeretnék már egy 4-esnél nagyobb pontyot fogni, esetleg amurt, valahogy a 4.5kg-s vonalat nem sikerül átlépnem.

Ha bármilyen kérdésetek van, akkor nyugodtan kérdezzetek, szívesen válaszolok, és osztom meg tapasztalataimat.

Sok szép fogást mindenkinek!